Hvad er ET (indpresning / indpresningsdybde) ?

Mange folk stifter bekendtskab med ET (indpresningsdybde) når de skal ud og investere i alufælge og de samme personer tror fejlagtigt at brede dæk/fælge er skyld i problemer med dæk, der skraber mod skærmkanterne, men i mange tilfælde er synderen en helt anden, nemlig fælgenes ET-værdi (indpresningsdybden).

Hvad er ET (indpresningsdybde) ?

ET (indpresningsdybde) er en forkortelse for det tyske ord Einpres Tiefe, måles i millimeter og antager typisk, men ikke nødvendigvis, en værdi mellem 10 og 50.

ET (Indpresning)

ET (Indpresning)

Definitionen af ET er:

Antallet af millimeter fra fælgens centrum til fælgens anlægsflade mod hjulnavet.

Bemærk: På billedet er fælgens yderside til højre og inderside til venstre
Grøn streg = fælgens centrum (midte)
Gul streg = anlægsflade mod bilens hjulnav
Afstanden mellem grøn og gul streg er indpresningen, ET.

ET forøges (dvs. gul streg rykker mod højre) = fælgene bevæger sig ind under bilen
ET formindskes (dvs. gul streg rykker mod venstre) = fælgene bevæger sig ud mod skærmkanten
[ad#Google Adsense Bil]
 

 

 

 

 

 

 

Hvorfor er det vigtigt at indpresningsdybden er korrekt?

Fælge med en forkert indpresning (ET-værdi) bliver et problem, når dine fælge har en ET-værdi der er …

  • For høj, hvorved fælge / dæk kan gå mod fjederben/støddæmpere/hjulkasser
  • For lav, hvorved fælge / dæk kan gå imod skærmkanterne

De fleste forhandlere af dæk og fælge kan fortælle dig, hvilken indpresning der er korrekt til din bil.

Hvilke dæk skal du bruge til din bil ?

På ToyotaExtreme.dk finder du en beregner, hvor du kan indtaste dimensionerne på din bils nuværende dæk/fælge og se om de nye dæk/fælge vil passe i omkreds

Start dæk/fælgberegner

 

[ad#Google Adsense Bil 728×90]