Test: Toyota Corolla SportsVan 2.2 D-CAT 177HK

Toyota Corolla SportsVan 2.2 D-CAT

Toyota Corolla SportsVan 2.2

Vi tester her en Toyota Corolla SportsVan 2.2 D-CAT. Bilen er ejet af undertegnede, købt fra ny i 2006 og har d.d. kørt 27.000 km. Nedenstående er mine personlige erfaringer og meninger om denne bil.

Ang. køreegenskaberne skal det bemærkes at jeg aldrig har kørt i bilen med standardundervogn, da bilen blev leveret med et H&R 40mm sænkningssæt.

[ad#Google Adsense Bil 728×90]

Kort om bilen

Bilen er købt hos Bilbutikken / Toyota Grenå i marts 2006. Nu spørger du nok hvorfor en nordjyde kører 200 kilometer for at købe en fabriksny bil, som jeg i princippet kunne købe ved Toyota i Hjørring, som kun ligger få kilometer fra min bopæl.

Udover at mine erfaringer med Toyota i Hjørring ikke har været udelukkende positive, så er valget af Toyota i Grenå ikke helt tilfældigt.

For at gøre en meget lang historie kort, så gav én af deres tidligere sælgere mig en så utrolig god oplevelse / kundeservice tilbage i 2002 at de første jeg tænkte på, da min Carina E skulle udskiftes, var Toyota i Grenå og her snakker vi altså 2006, 4 år senere.

Dermed må vi konstatere at kundeservice kan betale sig, vi har indtil videre købt i alt 3 fabriksnye biler nede ved Lars Skipper og derudover har Lars formidlet kontakt til en sælger, der resulterede i et køb af en brugt Toyota CombiVan. Jeg kan derfor kun anbefale dig at kontakte Lars, hvis du har planer om køb af en ny Toyota, han er i hvert fald den første jeg kontakter, når SportsVan’en skal skiftes ud.

Nå, men tilbage til dén bil det hele drejer sig om:

  • Motor: 2.2 D-CAT dieselmotor med 177HK/400NM (forhjulstræk)
  • Udstyr: ABS, VSC, BAS, elruder og elspejle med varme, lygtevaskere, regnsensor, fartpilot, sædevarme, klima-anlæg, ratbetjent radio, fjbt. centrallås mm.
  • Nypris i 2006 : 225.000 plus levering på gule plader, 420.000 på hvide plader

Om motor og undervogn

2.2 D-CAT motor

2.2 D-CAT motor

Nu har jeg aldrig kørt i bilen med standard undervogn,  da bilen blev leveret (efter mit ønske) med 40mm H&R fjedre, så mine erfaringer gælder derfor kun bilen som sænket.

Bilen er standard udstyret med 215/50 Goodyear NCT5 dæk på 17″ alufælge. Med dette setup med 40mm sænkning er bilen stadig behagelig at køre i og vejbump osv. forceres uden problemer.

Mine sommerdæk er 225/35 Dunlop på 19″ fælge og der er en betydelig støjforskel på disse dæk og på Goodyear dækkene, hvor Goodyear dækkene helt klart støjer mindst. Den lavere profil på 19″ fælgene resulterer i et vist komforttab, men det er bestemt ikke noget der er generende, faktisk føles bilen som mere kontant at styre i sving.

Motoren er en 177 hestes diesel og det er lidt af en tilvænnings-sag når man kommer fra en 133 hestes 2.0 Toyota Carina E. I starten savnede jeg de lidt sportslige egenskaber som Carina kunne tilbyde, men efterhånden som man lærte at vænne sig til at en diesel bare skal have langt færre omdrejninger end en benzinbil, så er bilen faktisk en nydelse at køre i.

Overhalinger kræver ikke nedgearinger. Selv i 6. gear træder man blot speederen ned og bilen accelerer problemfrit forbi forankørende. Har man travlt med at komme forbi, vil en nedgearing dog stadig give en hurtigere acceleration. 

Der er masser af kræfter i motoren og under normal kørsel er den næsten lydløs. Under kraftig acceleration kan det dog ikke undgåes at den kan høres lidt og den klaprer en del i forhold til f.eks. 136 hestes udgaven.

Motoren har en en anelse turbotøven, men det er helt klart mest udpræget, når den er kold. I kold tilstand er den direkte død under 1800 omdrejninger, men over 1800 omdrejninger får man et spark i ryggen, et spark som er meget markant, når motoren er kold, simpelthen fordi forskellen på effekten over og under dette omdrejningstal er så markant i kold tilstand.

Brændstof-økonomien er ikke helt så god som jeg havde regnet med. På motorvej med 130 km/t kører den omkring 13 km/l og det koster dyrt at køre stærkt. Med +160 km/t kommer den hurtigt ned under 8 km/l, men hvis man tager sig virkelig i ørerne, så er det faktisk muligt at få den til at køre 19 km/l, men så hedder det 80-90 km/t og ingen accelerationer overhovedet.

I den forbindelse må man sige at tanken er for lille, den rummer kun 55 liter og når den er helt fyldt op, ender computeren ud med en rækkevidde, der hedder under 500 km. Det er ganske enkelt for lidt, for på den tyske Autobahn, med 160 km/t, så bliver denne rækkevidde reduceret til måske 400 km., hvilket ikke er ret meget.

Forbruget ændrer sig iøvrigt utrolig meget afhængig af motorens temperatur. På en tur på 100 km, kan forbruget på de første 10 km være så meget som 30-40% højere end på de sidste 10 km… og det er med samme kørselsmønster.

[ad#Google Adsense Bil 728×90]

Interiør

Corolla SportsVan instrumentering

Corolla SportsVan instrumentering

Kabinen er lækkert designet og de fleste knapper er lige hvor de skal være. Instrumenteringen er lækker at se på og meget overskuelig. Desværre kan brændstof-måleren kun vise liter pr. 100 km. og ikke km. pr. liter.

Radioen spiller utrolig godt, men man savner muligheden for MP3-afspilning og/eller muligheden for tilslutning af en MP3-afspiller.

Der er elruder hele vejen rundt (dog er de bagerste elruder slået fra på gulplademodellerne). I førersiden er der mulighed for at låse elruderne, så de øvrige passagerer ikke kan betjene ruderne, hvilket jo er meget godt, men det er lidt komisk at denne frakobling samtidig forhindrer føreren af bilen i at rulle de øvrige vinduer op/ned. Vil man rulle passagervinduet ned, skal man koble alle ruderne til, rulle det ønskede vindue ned og så bagefter slå alle ruderne fra igen. Det virker ikke gennemtænkt.

Sæderne er gode, flotte og man sidder rigtig godt i dem. Der er et nedfældeligt armlæn til hvert forsæde, men det er fuldstændig ubrugeligt. Det er alt for smalt, det er placeret for højt og lægger man armen på det, bliver man hurtigt træt i skulderen. Istedet plejer jeg at nedfælde passagersædets armlæn, så passer højden pga. den længere afstand til armlænet.

Problemer/fejl ved Toyota Corolla SportsVan 2.2 D-CAT

Der har ikke været de store problemer med bilen, men der har dog været nogle få småting som Toyota Brønderslev har ordnet under garantiperioden:

  1.  Toyota’s samlefabrik i Tyrkiet havde glemt at sætte blændpropper i de huller der opstod, da man fjernede de bagerste sikkerhedsseler i gulpladeversionen. Disse huller befinder sig i de bagerste skærmkasser og bevirkede at der var fri adgang fra skærmkasserne og ind i bilen. Alle biler er indkaldt af Toyota Danmark eller hullerne er blevet lukket ifm. serviceeftersyn.
     
  2. Softwarefejl i bilen, der resulterer i at man, ved frakobling af passagerairbag’en rent faktisk ikke frakobler denne airbag, men istedet frakobler selestrammeren. Toyota Danmark har indkaldt alle biler.
     
  3.  Softwarefejl, der resulterer i at bilen ikke kan starte, når den er kold. Ved gentagne forsøg på at starte bilen vil den slutteligt starte. Det kan kræve 10-20 forsøg. Toyota Brønderslev opdaterede softwaren uden beregning.
     
  4. Bilen har smidt koderne til det fjernbetjente centrallåsesystem. Dette resulterer i at bilen kun kan låses op med nøgle. Toyota Brønderslev kodede nøglerne om uden beregning.
     
  5. Irret viskerarm

    Irret viskerarm

  6. En Corolla SportsVan hedder faktisk slet ikke SportsVan i andre lande. Det er et dansk fænomen, der er opfundet af Toyota for differenciere gulplade og hvidplade-udgaven. I andre lande hedder bilen Corolla Verso, men inden bilen kommer til Danmark river man Verso-skiltet af bagklappen og sætter et SportsVan-skilt på istedet. Det giver 2 problemer; nemlig 1) at skiltet på min bil sidder skævt og 2) at skiltet er af så ringe kvalitet at forchromningen skaller af efter nogle måneder. Mit skilt er i dag så grimt at det kun er et spørgsmål om tid, før det bliver fjernet og erstattet af ‘ingenting’.
     
  7. Vinduesviskerarmene er irret. De er skiftet uden beregning af Toyota Brønderslev.
     
  8. Tågelygterne duggede indvendig, for til sidst at være fyldt med små vanddråber. De er skiftet uden beregning af Toyota Brønderslev
     

 

[ad#Google Adsense Bil 728×90]

Nu lyder det måske som om der har været en masse problemer med bilen og ovenstående fejl gør da heller ikke bilen fejlfri, men fordi Toyota Danmark og Toyota Brønderslev har tacklet problemerne så professionelt som de har, så har ovennævnte fejl ikke voldt mig som kunde de store problemer.